نوزاد

  • ۰
  • ۰

افسردگی پس از زایمان و عوارض آن

چه مدّت زمانی به افسردگی پس از زایمان دچار خواهم بود؟

اگر این بیماری درمان نشود، حتّی به مدّت چند سال هم ممکن است ادامه پیدا کند. امّا درصورتی‌که مورد معالجه قرار بگیرید بیشتر از چند هفته طول نخواهد کشید.

آیا می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد؟

خیر، مادرانی که آمادگی بچه‌دار شدن را ندارند یا از حمایت‌های اجتماعی کمتری برخوردار هستند، احتمال بیشتری برایشان وجود دارد که به این بیماری مبتلا شوند. هنوز علّت یا علّت قطعی این بیماری کشف نشده است و بدین دلیل نمی‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

آیا این بیماری بر روابط من با نوزادم تأثیر می‌گذارد؟

چنانچه این بیماری مورد درمان قرار نگیرد، بر روابط شما با نوزادتان ممکن است تأثیر بگذارد. این بیماری انرژی شمارا تحلیل می‌کند، توانایی شمارا برای انجام امور ضعیف می‌کند و بر روابط اجتماعی شما نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. افسردگی بعد از زایمان می‌تواند عاملی در ایجاد بدرفتاری در نوزاد باشد. پس این بیماری باید هرچه سریع‌تر مورد درمان قرار گیرد. مادر باید این حالت خود را با پزشک و یا کارشناس بهداشت نمایشان بگذارد.

 آیا برای درمان این بیماری باید از دارو استفاده کرد؟

ممکن است نیاز به تجویز دارو هم باشد. برخی از این مادران با شرکت در جلسات مشاوره مرتب درمان می‌شوند. برخی دیگر به مصرف داروهای ضدافسردگی نیاز دارند. این داروها آرام‌بخش هستند، امّا حتّی اگر مادر چندین ماه هم از آن استفاده کند، اعتیادآور نخواهد بود.

داروهای مصرفی مادر در دوران افسردگی بعد از زایمان

چنانچه مادر از داروهای ضدافسردگی استفاده کند، آیا می‌تواند نوزادش را با شیر خودش تغذیه کند؟

بله هرچند برخی از این داروهای ضدافسردگی وارد شیر مادر می‌شوند، پس مادر باید به پزشک خود اطلاع بدهد که از این داروها استفاده می‌کند. بدین ترتیب پزشک نوعی از این داروها را انتخاب می‌کند که بر شیر مادر تأثیر نگذارند.

آیا در زایمان بعدی هم احتمال بروز این بیماری وجود دارد؟

الزامی در بروز مجدد این بیماری در زایمان بعدی نیست، امّا هرچقدر شدّت این بیماری در زایمان اوّل بیشتر باشد، امکان بروز آن در زایمان‌های آینده بیشتر خواهد بود. دچار شدن شما به این بیماری در اولین زایمان باعث می‌شود تا از مساعدت و همراهی بیشتر اطرافیان در زایمان‌های بعدی برخوردار شوید. این مسئله می‌تواند از عود کردن این بیماری در این زایمان‌ها جلوگیری کند.

چطور می‌توانم برای همسرم هم به‌اندازه کافی وقت بگذارم؟

هنگامی‌که نوزادی متولّد می‌شود، بسیاری از مردان احساس می‌کنند کنار گذاشته‌شده‌اند یا حتّی نادیده گرفته می‌شوند. امّا شما باید برای همسرتان هم وقت بگذارید، بنشینید و با او به تماشای فیلم بپردازید، باهم صحبت کنید و برای آینده برنامه‌ریزی کنید و با اعمالتان به او بفهمانید که هرچند وقت و انرژی لازم را ندارید امّا تمام توجّه‌تان مانند قبل معطوف به اوست. دقّت کنید که در کنار امور دیگر از همسرتان غافل نشوید.

افسردگی مادر بعداز زایمان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چگونه می‌توانم از عهده رسیدگی به دوقلوها برآیم؟

شش هفته اوّل پس از زایمان، دشوارترین زمان برای این مادران است. امّا نباید ناامید شوند؛ بلکه باید به خود تلقین کنند که از عهده امور کودکشان برمی‌آیند. کلیه کارهای غیرضروری را باید کنار گذاشت و پیشنهاد کمک دوستان و آشنایان را نباید رد کرد. مادر باید از بودن کنار نوزادش لذّت ببرد و باید با آن‌ها آشنا شود. آن‌ها به‌سرعت رشد می‌کنند. نباید زیاد تحت تأثیر صحبت‌های مادران تک‌فرزند قرار بگیرند، زیرا مادرانی که فقط یک نوزاد دارند هرگز نمی‌توانند شرایط مادرانی را که دوقلو یا چندقلوزایی  دارند درک کنند. 

 

منبع 

  • ۰۰/۰۴/۱۶
  • Amir Hossein Adelpour

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی